Månskensparasiter
I december 2018 mottog Mattias Bäcklin Kultur- och fritidsnämndens årliga Bror Marklund-stipendium. Det delas ut till en konstnär som, precis som Bror Marklund, arbetar med skulptur.
Mattias Bäcklin – skulptur och teckning
Mattias Bäcklin hittar inspiration inom konsthistoria, ekologi och metafysik, men även inom urban subkultur. Bakgrunden är många års erfarenhet som ornitolog och insektssamlare, men också ett förflutet som breakdansare.
Hans verk kretsar ofta kring olika stadier av förfall och tillblivelse, där fragment av natur och civilisation tillsammans formar ett tredje, sammansmält, alternativ. Verken i utställningen är gjorda i flera olika tekniker. Här finns förutom skulpturer i främst betong, metall och trä, även grafik och blyertsteckningar. I flera av verken syns också hans stora intresse för inte minst för fåglar och insekter.
Det stora intresset för fåglar och boken Fågelsång och betong ledde till att Bäcklin fick i uppdrag att illustrera Tomas Bannerheds bok En vacker dag, Weylers förlag, 2021.
Vernissage: fredag 27 september klockan 18:00
Mattias Bäcklin har tidigare visats på Kungsbacka konsthall, Konst i ån, Norrtälje och Tegnerforbundet, Oslo. Utställningen på Örnsköldsviks museum & konsthall pågår till och med 16 november 2024.
Artist Statement
Mitt konstnärskap kretsar kring olika stadier av förfall, tillblivelse och rörelser mot liv - eller mot död. Jag navigerar i delar av konsthistoria, ekologi och metafysik genom kunskap jag tillägnat mig under mina många år som ornitolog och insektssamlare. Samtidigt har jag ett förflutet som professionell breakdansare och ett genuint intresse för urban subkultur. I mitt skapande hämtar jag inspiration från en samtidig närvaro i båda dessa läger.
Jag försöker skapa en egen slags mytologi där fragment av natur och civilisation formar ett tredje, sammansmält, alternativ, där samtid, ursprung och potentiell framtid knyts ihop. Jag letar efter fenomen och företeelser i naturen som får en universell och poetisk dimension när de förmedlas genom ett visst material eller en särskild konstnärlig teknik.
Det narrativa inslaget som ofta förekommer i mina arbeten härstammar dels från det självupplevda – barndomsminnen, naturstudier och fältanteckningar, dels från mytologi och folktro, samt det bildspråk som förknippas med både sägner och hur vi framställt/nedtecknat historia.
Jag är född 1969 i Uppsala, och bor och arbetar i Stockholm och Enköping.
/Mattias Bäcklin
Stockholm, september 2024
Om utställningen
Vi befinner oss i ett landskap av ruiner, där strukturer brutits ur sitt sammanhang och lämnat efter sig spår av en förlorad civilisation. Betraktar man förstörelsen en stund uppstår tanken att det lika gärna kan vara naturen som skapar dessa former. Kanske är det trädstammen som håller på att förvandlas till en barockmöbel, eller kanske hägerns bo som långsamt antar formen av Piranesis etsningar? Kanske eroderar berget fram en villaförort? Vi befinner oss i detta gränsland, i en tid där naturen har förändrats för alltid genom mänsklig påverkan.
I detta landskap dyker visuella vålnader upp: den vita skarvön, en hotfull vädersol, en blottlagd irrgång, trädkojor där leken upphört och allvaret maniskt byggt vidare. Vilsekomna varelser och övergivna renoveringsprojekt. Här bryter välbekanta former av civilisationen fram: portkoddosor, värmeelement, matbord och rulltrappor.
I naturen finns också en speciell form av gengångare. Insekter och däggdjur kan anta skepnader och former som är avsedda att lura angripare, med päls eller exoskelett som ser ut att ha ögon eller mönster som förvirrar. Dessa synvillor skyddar sina bärare och ger därför också hopp om överlevnad.
Mattias Bäcklin har sedan barndomen utvecklat ett skarpt öga för naturen, som han har kombinerat med sin konst. Hans tidiga intresse för breakdance, som en del av en urban rörelse, har också påverkat hans konstnärliga uttryck. Bäcklins bildvärld gör ingen skillnad på naturens kraftfulla uttryck och den urbana kulturens energi.
Text: Malin Zimm
Publicerad: