Länk till startsidan

Hej! Vi har fem korta frågor om webbplatsen. Det vore snällt om du ville svara på dem. Det underlättar vårt arbete att göra vår webbplats bättre.


Varför besöker du oss? * (obligatorisk)
Varför besöker du oss?




Vem är du? * (obligatorisk)
Vem är du?




Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen? * (obligatorisk)
Kunde du göra det du hade tänkt på webbplatsen?




Var informationen du fick på webbplatsen bra? * (obligatorisk)
Var informationen du fick på webbplatsen bra?





Försäljning av receptfria läkemedel

Bra att veta

För att få sälja receptfria läkemedel i butiker måste du först göra en anmälan till Läkemedelsverket. Innan försäljningen kan påbörjas måste du ha ett egenkontrollprogram för din butik där du på ett tydligt sätt beskriver hur läkemedel ska hanteras och säljas i din butik. Egenkontrollprogrammet ska fungera som ett stöd för din personal och leda till en säker läkemedelshantering. En beskrivning av vilka instruktioner som minst måste finnas i egenkontrollprogrammet finns i de föreskrifter som Läkemedelsverket har tagit fram.

Om något förändras i verksamheten måste du göra en ändringsanmälan hos Läkemedelsverket. Om du ska sluta sälja läkemedel måste du göra en avanmälan hos Läkemedelsverket. Kommunen kontrollerar att butikerna följer reglerna och rapporterar till Läkemedelsverket som är tillsynsmyndighet.

Kontakt

Kontaktcenter

Telefon: 0660-880 00, välj tonval 2
Öppettider telefon: 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)


Besök oss i stadshuset Kronan

Adress: Järnvägsgatan 6, entréplan
Öppettider besökscenter Kronan: 07:45–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:45–16:15)