Du är här:

Matförgiftningar och klagomål

Anmäla misstänkt matförgiftning

Misstänker du att du har blivit matförgiftad när du ätit mat som du själv inte tillagat t.ex. på restaurang eller café? Då kan du anmäla detta till kommunen genom att fylla i matförgiftningsformuläret eller genom att ringa eller maila någon av livsmedelshandläggarna. Du kan även använda Det är viktigt att du så tidigt som möjligt anmäler misstanken om matförgiftning; ju snabbare vi får in din anmälan desto större möjlighet har vi att utreda vad som kan ha varit orsaken och förhindra att fler blir drabbade.

Anmäla misstänkt allergireaktion

Misstänker du att du reagerat på en ingrediens du är allergisk mot än fast matstället sagt att maten var fri från allergenen så kan du anmäla det till miljö- och hälsoenheten. Anmälan och mer information.

Klagomål

Har du klagomål på en vara/måltid du köpt bör du i första hand kontakta butiken, restaurangen eller tillverkaren. Du kan också lämna in ett klagomål till Miljö- och hälsoenheten genom att ringa Örnsköldsviks Kommuns växel 0660-880 00 eller maila till samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se.

För att vi ska kunna utreda ditt klagomål är det bra om du kan lämna information om:

  • Inköpställe
  • Inköpsdatum
  • Produktens namn och tillverkare
  • Batchnummer och/eller Hållbarhetsdatum

Anmäla matförgiftning - Livsmedelsverksamhet

Om en gäst/kund hör av sig till dig med misstanke om att ha blivit sjuk av någonting de ätit är det viktigt att du som företagare och/eller din personal vet hur situationen ska hanteras. En del i en sådan hantering bör vara att kontakta Miljö- och hälsoenheten som kan hjälpa till med provtagning. Detta gör det möjligt att ta reda på om det är maten som gjort att gästen/kunden blivit sjuk och i så fall förhindra att fler drabbas.

Sidan uppdaterades

2019-03-11

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Kontaktcenter
0660-880 00
Skicka e-post

Eva Sundqvist
Miljöinspektör

Minna Kraatari
Miljöinspektör

Per Kristian Hagen
Miljöinspektör

Linda Enström
Miljöinspektör