Länk till startsidan

Boendemiljö

Bra att veta

Vi tillbringar en stor del av vår tid inomhus. Det kan vara i bostaden, på skolan, förskolan eller på jobbet. En bra inomhusmiljö är därför viktig för din hälsa.

I vissa fall kan en mindre åtgärd vara något som du själv kan göra för att förbättra din boendemiljö. Det kan vara att rengöra ventiler eller filter i köksfläkten. Fråga din fastighetsägare eller bostadsrättsförening vad som förväntas av dig som boende.

Kom ihåg att du har eget ansvar för att sköta din lägenhet och att se till att du inte stör dina grannar.

Problem med inomhusmiljön i bostäder handlar oftast om fukt, mögel, temperatur, drag eller dålig luftkvalitet. Det kan också handla om dålig lukt, buller eller röklukt från grannars vedeldning.

Om du har problem med inomhusmiljön i din lägenhet ska du i första hand kontakta din fastighetsägare, bostadsrättsförening eller den som orsakar problemet. De bör då få viss tid på sig att undersöka problemet och föreslå en åtgärd. Om det inte hjälper kan du ta kontakt med kommunens miljö- och hälsoenhet.

Om du är villaägare är det du själv som ansvarar för din bostadsmiljö. Du kan då vända dig till ett försäkringsbolag eller ett konsultföretag för att få råd om hur problem med inomhusmiljön kan åtgärdas.

Kontakt

Välkommen att kontakta miljö- och hälsoenheten via kontaktcenter.

Kontaktcenter

Telefon: 0660-880 00, välj tonval 2
Öppettider telefon: 07:30–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:30–16:15)

Chatt: helgfria vardagar 08:00–15:00, övrig tid lämna meddelande.


Besök oss i stadshuset Kronan

Adress: Järnvägsgatan 6, entréplan
Öppettider besökscenter Kronan: 07:45–17:00 helgfria vardagar (15 maj–15 september 07:45–16:15).
Andra onsdagen varje månad kl 14:30–16:00 finns möjlighet till drop-in att träffa finsk- och nordsamiskspråkig kommunvägledare.