För näringsidkare - uppdrag servicepunkt
Att vara Servicepunkt innebär att du åtar dig vissa uppdrag för kommunens räkning och får uppdragsersättning för det. Avtalet delas upp i en obligatorisk del och en valbar del. Grundersättningen för att vara en Servicepunkt är 70 000 kr per år.
Grundavtal 70 000kr/år (obligatoriskt)
Information och service
- Tillhandahålla yta där kommun-, besökare-, förenings- och företagsinformation kan finnas tillgänglig.
- Tillhanda yta och uppkoppling via Wifi för den surfplatta som kommunen tillhandahåller för medborgare att genomföra kommunala ärenden.
- Hjälpa till att sprida samhällsviktig information från Örnsköldsviks kommun exempelvis genom lokala sociala kanaler samt sätta upp på anslagstavla.
- Vara väl skyltat i och utanför Servicepunkten. Om skylt saknas åligger det Servicepunkten att informera Örnsköldsviks kommun som står för kostnad av skylt och montering.
- Vara tillgänglig för medborgare och besökare fem timmar per dag och fem dagar i veckan.
Mötesplats och aktiviteter
- Tillhandahålla caféhörna med fikaservering.
- Ta fram en plan och anordna minst tre aktiviteter under året för de som besöker servicepunkten.
Nätverksträff
- Delta på den årliga obligatoriska nätverksträffen för Servicepunkter.
Hemsändning 10 000 kr/år (valbar)
De Servicepunkter som erbjuder hemsändning ersätts med ytterligare 10 000 kr per år.
Behovsstyrda insatser (valbar)
Servicepunkterna ska verka för bygdens bästa genom att möjliggöra lösningar på lokala servicebehov. I avtalet specificeras att utöver basbeloppet och ersättningen för hemsändning, har en årlig summa om 100 000 kr avsatts för behovsstyrda insatser. Dessa medel är avsedda för att möta behov som uppdragstagarna i samband med uppdraget som Servicepunkt kan uppkomma under året och som inte kan förutses. För att ansöka om medel från denna pott ska Servicepunkten skicka in sin ansökan till Örnsköldsviks kommun senast den sista februari varje år.
Vid den årliga Servicepunktsträffen presenteras samtliga ansökningar, och därefter beslutar närvarande Servicepunkter tillsammans med kommunens representant hur medlen ska fördelas mellan de ansökningar som kommit in.
Flexibelt
Det är möjligt för Servicepunkten att dela på avtalspunkterna för avtalet med annan lokal aktör förutsatt att kraven för att vara en Servicepunkt fortfarande uppfylls.
Uppdragstagaren har huvudansvaret för Servicepunktens alla avtalspunkter samt att säkerställa att underleverantören uppfyller kraven. Det är däremot inte möjligt att överlåta alla avtalspunkter till annan part, i dessa fall ska nytt avtal upprättas.
Övriga kriterier för att driva servicepunkt
- Rent och välskött, en inbjudande Servicepunkt.
- Engagerad och kunnig personal i Servicepunkten.
- Information om vad som händer på Servicepunkten och bygden.
- Anslagstavla eller tavlor för annonsering och information, även tillgång till sociala kanaler.
- Möjliggöra för medborgare att lämna förslag på förbättringar av Servicepunkten och dess utbud.
Avtalsvillkor
Avtalet löper vidare såvida ingen av parterna säger upp avtalet. Parterna har vardera 3 månaders uppsägning av avtalet. Kommunen betalar ut basbelopp och ersättning för hemsändning halvårsvis. Behovsstyrda insatser betalas ut en gång per år och utbetalning sker en månad efter nätverksträffen.