Du är här:

Nordiskt kulturpojekt - CCE

Kulturskolan Örnsköldsvik är samordnare för projektet Cultural Children of Europelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Målgruppen är lärare och kulturpedagoger som möter barn i åldersspannet 0-8 år. Målet är att lära sig mer om Actionlearning och att använda estetisk uttryck som medel. Projektet är initierat av Kulturprinsenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster i Viborg, Danmark.
Deltagare kommer från: Island:Reykavik, Norge:Bergen, Sverige:Örnsköldsvik, Estaland:Rigaoch Danmark:Viborg med kranskommuner.
Projektet är treårigt med start 2015 och avslut hösten 2018. I januari 2016 var det en gemensam Kick-off i Viborg då alla deltagare möttes. Med var även lärare och kulturarbetare från Portugal och Tyskland. I juni var det en heldags fortbildning på Sliperiet med två pedagoger från Kulturprinsen 
I Örnsköldsvik är det två skolenheter som deltar: En förskoleklass och förskolegrupp på Sundskolan och en förskolegrupp och en åk 1 på Mellanselsskolan.
Under hösten och våren 2016/17 kommer barnen och lärarna att möta dans med länsdanskonsulenten Annika Högberg. Musik/rytmik med Jenny Dynesius och Elin Sydhage från Kulturskolan samt Skuggspel och Mask med Anna Parry och Helena Karlsson från Kulturverket, Umeå. Temat för arbetet är till att börja med "Känslor". 
I november 2016 åker lärare och pedagoger till Viborg för projektmöte och inspiration. En forskare följer projektet.

CCE utvecklas under hösten 2017. Alne förskola och Genekullens förskola arbetar då tillsammans med en bildkonstnär och en dansare. Projektet avslutas 15 november med projektmöte i Danmark.

Från 14 november startar Arts Equallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som en fortsättning på CCE. Samma partners men lokalt kommer vi att samarbeta med andra skolenheter. Kultursskolan samordnar och deltar med två pedagoger - bild o form samt sång/musik. Målgruppen är barn med särskilda behov, 0 - 10 år. Arts Equal är ett EU-finansierat projekt inom Erasmus+

Sidan uppdaterades

2017-12-08

Sidansvarig: