Du är här:

Klienten Emil

Emil hade hört om oss av sin handläggare på välfärdsförvaltningen ( kunde lika gärna ha varit på arbetsförmedlingen, försäkringskassan, psykiatriska kliniken, kyrkan, föreningen mm). Handläggaren tyckte att Emil hade många olika behov som behövde handläggas på olika myndigheter varför hon rekommenderade Emil att ta kontakt med personligt ombud.

Emil ringde  efter någon vecka till oss och vi kom överens om att boka tid för första träff. Vid denna första träff var vi båda, Carina och Pertti, med. Under träffen framkom att Emil hade ganska rörig ekonomi. Det var skulder hos kronofogden och inkassobolagen samt en del privata små lån. Han ville dessutom egentligen flytta till en annan lägenhet då den nuvarande låg litet dåligt till med tanke på bussförbindelser. Emil hade inte många vänner då han ofta mådde ganska dåligt. Han kunde inte heller prata med sina få vänner om att han mådde dåligt utan skyllde på olika kroppsliga åkommor så som huvudvärk, ryggont och annat sådant.

Vi bestämde oss att hjälpa Emil och att det skulle bli Carina som skulle bli Emils personliga ombud. Carina bokade träff med kronofogden dit hon gick tillsammans med Emil veckan efter. Det framgick att Emils skulder bestod av många små skulder som hade vuxit till ganska stora pga räntor och inkassoavgifter. Det framgick att Emil hade ett antal utgifter som kunde ligga till grund för ändrad sk förbehållsbelopp. Emil fick många goda råd av kronofogden om ekonomi.

Under fortsatta samtal med Emil kunde Carina så småningom få fram att Emil hade stora problem att få ihop struktur kring sitt vardagsliv så som ekonomi, tvättider, matinköp, räkningar mm. Därför bestämde de tillsammans att söka boendestöd för Emil för att träna det som var svårt.
Likaså var det svårt för Emil att på eget initiativ ta sig ut till stan och träffa folk. Därför sökte de även kontaktperson som skulle träffa Emil ett par gånger i månaden för att gå på bio, fika på café eller gå på bibliotek.

Efter några månaders uppföljningar märkte Carina att ekonomin ville fortfarande inte riktigt gå ihop för Emil. Då, efter att tillsammans ha pratat med överförmyndaren, bestämde de att söka tillfällig god man för Emil. De kollade också med Försäkringskassan om Emil hade rätt till bostadstillägg men det visade sig att hans sjukersättning var något över gränsen för att vara berättigad till bostadstillägget.

Efter nästan ett år efter att ha fått personligt ombud kunde man konstatera att Emil hade fått en ny lägenhet nära busshållplatsen, hans ekonomi höll på att repa sig, han åkte regelbundet till favoritcafét och träffade fler kompisar, han hade ett veckoschema för tvättider, matinköp mm, han hade slutat att skaffa nya skulder och hade börjat att betala av sina gamla och hade gott hopp om att snart kunna börja skuldsanering. Emil hade dessutom regelbunden kontakt med kurator på vårdcentralen som genom samtal hjälpte Emil att få allt bättre struktur i sitt liv.

Eftersom Emil nu hade flera resurser runt om sig (god man, boendestöd, kontaktman, kurator samt en del privata vänner) kom Carina och Emil tillsammans överens om att Emil inte längre hade behov av personligt ombud. Så de gjorde ett formellt avslut. Emil kunde dock när som helst slå en signal eller komma och hälsa på och berätta hur det gick för honom.

Sidan uppdaterades

2015-03-17

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Stefan Dahl
0660-886 49
070-225 44 34
Skicka e-post

Carina Lindström
0660-886 49
070-224 11 82
Skicka e-post

Besöksadress:
Personligt ombud
Lasarettsgatan 14
891 33 Örnsköldsvik