Äldreomsorg och hemsjukvård

Sammanfattning 2017

Socialstyrelsen samlar årligen in och publicerar öppna jämförelser inom socialtjänsten och kommunal hälso- och sjukvård. I öppna jämförelser har indikatorer tagits fram för att följa utvecklingen i verksamheter på kommun-, läns- och riksnivå. De belyser olika förhållanden och kan användas för att mäta och följa upp kvaliteten i verksamheter.

Socialstyrelsen har sedan 2007 regeringens uppdrag att publicera öppna jämförelser för vården och omsorgen om äldre. I uppdraget ingår att utveckla tillgången till data och nationella indikatorer för kvalitet och effektivitet ur de äldres perspektiv.

Resultat gällande tillgänglighet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Tillgänglighet utanför kontorstid (0 av 1)

Resultat gällande helhetssyn och samordning (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Intern samordning i enskilda ärenden (3 av 3)

Resultat gällande kunskapsbaserad verksamhet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Personalens kompetensutveckling (1 av 1)
  • Personalens agerande vid indikation på våld (1 av 1)
  • Personalens agerande vid indikation på missbruk (1 av 2)
  • Rekommenderat i nationella riktlinjer – Multiprofessionella team (0 av 2)
  • Rekommenderat i nationella riktlinjer – Diabetes (0 av 2)
  • Strukturerat arbetssätt (3 av 4)
  • Standardiserade bedömningsmetoder (1 av 3)
  • Systematisk uppföljning för att utveckla verksamheten (0 av 6)

Resultat gällande trygghet och säkerhet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Trygghetslarm (0 av 2)
  • Information till den enskilda (0 av 1)
  • Personalens hantering vid skyddande personuppgifter (1 av 1).

Sammanfattning 2016

Socialstyrelsen samlar årligen in och publicerar öppna jämförelser inom socialtjänsten och kommunal hälso- och sjukvård. I öppna jämförelser har indikatorer tagits fram för att följa utvecklingen i verksamheter på kommun-, läns- och riksnivå. De belyser olika förhållanden och kan användas för att mäta och följa upp kvaliteten i verksamheter.

Socialstyrelsen har sedan 2007 regeringens uppdrag att publicera öppna jämförelser för vården och omsorgen om äldre. I uppdraget ingår att utveckla tillgången till data och nationella indikatorer för kvalitet och effektivitet ur de äldres perspektiv.

Resultat gällande tillgänglighet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Information på kommunens webbplats (2 av 2)
  • Tillgänglighet utanför kontorstid (0 av 1)

Resultat gällande helhetssyn och samordning (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Intern samordning i enskilda ärenden (1 av 5)

Resultat gällande kunskapsbaserad verksamhet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Personalens kompetensutveckling (0 av 1)
  • Agera vid indikation på våld (1 av 1)
  • Agera vid indikation på missbruk (0 av 2)
  • Rekommenderas i Nationella riktlinjer – Multiprofessionella team (0 av 2)
  • Strukturerat arbetssätt (3,5 av 4)
  • Standardiserade bedömningsmetoder (0 av 1)
  • Systematisk uppföljning för att utveckla verksamheten (0 av 5)

Resultat gällande trygghet och säkerhet (kommunens antal av efterfrågat antal i parentes):

  • Kommunen garanterar inom viss tid kontakt (0 av 2)
  • Information till den enskilda (1 av 2)
  • Personalens hantering vid skyddande personuppgifter (0 av 1).

Sidan uppdaterades

2017-12-28

Sidansvarig: