Du är här:

Konsumentlagar som är bra att känna till

Om du upplever ett fel med varan eller tjänsten har du både rättigheter och skyldigheter som konsument.

Det finns några lagar som du som privatperson ofta kommer i kontakt med. Därför är det bra att kunna det viktigaste om dem.

Konsumentlagarna

Konsumentköplagen:
Här står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara i en butik. I lagen hittar du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då kan kräva av säljaren.

Läs mer om Konsumentköplagen på Hallå konsuments hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Konsumenttjänstlagen:
Lagen gäller när du köper en tjänst, till exempel anlitar en hantverkare för att måla om ditt hus eller när du lämnar in bilen för reparation. Lagen är ditt skydd mot dåligt utförda tjänster.

Läs mer om Konsumenttjänstlagen på Hallå konsuments hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Distans- och hemförsäljningslagen:
Gäller när privatpersoner handlar via postorder, Internet, telefon eller vid andra distansköp. Även hemförsäljning ingår i denna lag, som bland annat reglerar vad säljaren ska informera om, hur kunden kan ångra köpet och hur lång tid han/hon har på sig.

Läs mer om Distans- och hemförsäljningslagen på Hallå konsuments hemsida.länk till annan webbplats

Ovanstående lagar är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär att säljaren aldrig kan avtala om några villkor som försämrar köparens ställning.

Läs mer utförligt information om konsumentlagarna på Konsumentverkets hemsida.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Sidan uppdaterades

2017-06-02

Sidansvarig: