Du är här:

Att lämna anbud

Så här går det till att lämna anbud


  1. Registrera ett konto på www.e-avrop.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Det är kostnadsfritt att använda
    systemet och lämna anbud.
  2. Logga in på www.e-avrop.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  3. Klicka på Kommande upphandlingar och välj vilka upphandlingar du vill bevaka och prenumerera på.
  4. Du får ett e-mail skickat till dig så snart en ny upphandling har annonserats som är intressant för dig.
  5. Hämta förfrågningsunderlaget till den upphandling som du är intresserad av och läs igenom materialet.
  6. Om du har några frågor kring upphandlingen går det bra att mejla dina frågor via e-avrop. Alla frågor och svar publiceras löpande för att ge alla anbudsgivare exakt samma information.
  7. Håll dig uppdaterad om alla eventuella ändringar i underlaget.
  8. Sammanställ alla handlingar som önskas och besvara eventuellt anbudsformulär.
  9. Skicka in ditt anbud elektroniskt via www.e-avrop.com
  10. Du får ett kvitto på att ditt anbud har skickats.
  11. När anbudstiden har gått ut görs en anbudsprövning av samtliga mottagna anbud.
  12. När resultatet av upphandlingen är klart skickas ett tilldelningsbeslut till alla leverantörer som lämnat anbud.
  13. Tidigast tio dagar efter tilldelningsbeslutet skrivs avtal med den vinnande leverantören, under förutsättning att ingen överklagar beslutet.  

Att tänka på när du lämnar anbud


  • Läs igenom förfrågningsunderlaget noga. Alla frågor som ställs i förfrågningsunderlaget måste besvaras. Enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling) går det inte att komplettera anbudet i efterhand.
  • Bifoga alla handlingar och intyg som begärs.
  • Se till att uppfylla alla ska-krav. Anbud som inte uppfyller alla ska-krav går inte vidare i bedömningen.
  • Använd svarsblanketten om den finns med i förfrågningsunderlaget.
  • Se till att lämna in anbud i tid. Anbud som kommer in för sent kommer inte att prövas.
  • Du bör inte lämna in ditt anbud innan sista dag för att besvara frågor har passerat. Det kan komma in en fråga som gör att vi måste ändra våra ska-krav och då måste du ändra ditt anbud. Sista dag för frågor står angivet i annonsen.

Sidan uppdaterades

2017-10-11

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Upphandlingsenheten
Järnvägsgatan 6
891 88 Örnsköldsvik
Skicka e-post  

Åke Westin
Upphandlingschef
0660-888 63
Skicka e-post

Malin Nyman
Upphandlare
0660-886 38
Skicka e-post

Arnold Eriksson
Upphandlare
0660-881 94
Skicka e-post

Annelie Edlund
Upphandlare
0660-885 57
Skicka e-post

Sarah Öberg
Upphandlare
0660-881 93 
Skicka e-post

Karin Berg Bertils
Upphandlare
0660-888 92
Skicka e-post

Anne-Sofie Westerlind Upphandlingsassistent
0660-785 94
Skicka e-post