Du är här:

Kommunfullmäktige

Fullmäktigesammanträde

Politikerna i kommunfullmäktige samlas för att fatta beslut
en gång i månaden.

De politiker som vi väljer
är med i kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige bestämmer om sådant 
som är viktigt för Örnsköldsvik.
De bestämmer till exempel
hur kommunen ska använda skattepengarna. 

Kommunfullmäktige har möte
den sista måndagen i varje månad.
Mötet är i fullmäktigesalen
som ligger i stadshuset
på Nygatan 16 i Örnsköldsvik.
Mötet börjar klockan 13:00.

Alla får komma och lyssna 
på kommunfullmäktiges möten.

Du kan också lyssna på mötena
på Örnsköldsviks närradio.
Ställ in radion på 89,8 MHz eller 105,7 MHz.

Det går också att se kommunfullmäktiges sammanträden
i direktsändning på kommunens webbplats.

Partier i kommunfullmäktige

I kommunfullmäktige i Örnsköldsvik sitter 61 politiker.
De kommer från olika partier.
Hur många politiker som kommer  från varje parti
beror på hur många röster det partiet fick i valet.

Så här ser det ut i kommunfullmäktige just nu:
Socialdemokraterna har 28 platser
Centerpartiet har 10 platser
Moderaterna har 8 platser
Kristdemokraterna har 5 platser
Vänsterpartiet har 3 platser
Sverigedemokraterna har 3 platser
Liberalerna har 2 platser
Miljöpartiet har 2 platser.

Det parti som har flest platser i kommunfullmäktige
får utse någon från sitt parti
som blir ordförande i kommunfullmäktige.
Nu är det socialdemokratenas Agneta Lundberg
som är kommunfullmäktiges ordförande.

 

Sidan uppdaterades

2017-12-04

Sidansvarig: