Du är här:

Kommunens pengar

Det kostar mycket pengar att sköta en kommun.
Örnsköldsviks kommun använder
ungefär 3 miljarder kronor varje år
till att ge service till medborgarna.
3 miljarder är lika mycket som 3 tusen miljoner kronor.

Mest pengar går till skolan
och till omsorg om gamla människor
och till personer med funktionsnedsättning. 

Kommunen får sina pengar
från människorna som bor i Örnsköldsvik.
Vi betalar skatt till kommunen.

Kommunen får också in pengar från avgifter.
Till exempel betalar de som använder
barnomsorg och hemtjänst
och sophämtning och vatten
för de tjänsterna. 

Regeringen ger också bidrag till kommunerna.
Statsbidrag kallas det och är pengar.

Till vänster hittar du en rubrik som heter
Pengar och verksamhet 2016.
Om du klickar på Pengar och verksamhet 2016
får du några exempel på vad Örnsköldsviks kommun
använde kommunens pengar till under 2016.

Sidan uppdaterades

2017-11-02

Sidansvarig: