Boende

Kommunen kan ordna bostad med stöd
för dig som har funktionsnedsättning.
Du kan också få bidrag
för att bygga bort hinder i din egen bostad.

Vill du ansöka om boende
ska du kontakta kommunens mottagningsenhet.
Mottagningsenheten har telefon 0660 - 26 51 82.

Du kan också ringa till kommunens växel
telefon 0660 - 880 00
så kopplar växeln dig till rätt person.
Det gäller alla typer av ärenden.

Gruppbostad

I en gruppbostad finns personal
som kan hjälpa dig på dagen och på natten.

I en gruppbostad finns flera små lägenheter.
Där finns också rum som du delar med andra.

Köket och TV-rummet är sådana rum
som du delar med de andra.

Servicebostad

Servicebostäder är lägenheter
som finns i vanliga bostadshus.

I servicebostaden finns service
och personal som är till för dig som bor i huset.

Korttidsboende

Korttidsboende är en plats
dit du kan få komma för en kortare tid.

Bygga om i din bostad

Du kan få olika hjälpmedel.
Hjälpmedel  kan göra
att du klarar av att bo kvar i din egen bostad.

Kommunen kan i vissa fall bidra med pengar
för att bygga om i din bostad.

Bygga om i bostaden kan vara
att du vill göra dörrar bredare
eller ha en ramp utanför dörren.
Det kallas bostadsanpassning.

Om du vill veta mer om bostadsanpassning
kan du ringa till de på kommunen
som sköter bostadsanpassning.
Telefonnumret är 0660 - 887 50.
Ring mellan klockan 08:00 och 09:30.

Avlösare

Om du bor tillsammans med din familj
och de hjälper dig
kan ni få en avlösare som kommer ibland.

Avlösaren kommer hem till er
och är tillsammans med dig.
Då kan din familj få vara ledig.

 

Sidan uppdaterades

2017-12-04

Sidansvarig: