Arbete och fritid

Daglig verksamhet

Du som har funktionsnedsättning
har rätt att få daglig verksamhet.

Det betyder att du ska ha något bra och roligt
att göra på dagarna.  

Daglig verksamhet kan vara
att kommunen ordnar sysselsättning.
Att sätta ihop eller skruva isär olika saker
är exempel på daglig verksamhet.
Det kan också vara att tvätta bilar,
sälja fika eller baka bröd.

Fritid

Olika föreningar ordnar aktiviteter
för personer med funktionsnedsättning.
Det kan till exempel vara simning,
gymnastik eller ridning.
Det finns också danser och sommarläger.

På biblioteket kan du få hjälp
att hitta lättlästa böcker.
På biblioteket finns också talböcker.
Du kan få böcker hemskickade
om du inte kan gå till biblioteket själv.

Kommunen jobbar också för att göra
så att det blir lättare
att ta sig fram till olika platser i naturen
även om man har svårt att röra sig.
Till exempel finns det fiskebryggor och fikaplatser
som du kan nå med rullstol eller rollator

Sidan uppdaterades

2017-12-01

Sidansvarig: