Du är här:

Skydd vid olyckor

Om det brinner eller har hänt en allvarlig olycka
ska du alltid ringa larmnummer 112.

Kommunens räddningstänst
Räddningstjänsten finns
för att vi ska vara trygga.
Räddningstjänsten kommer när det brinner
och hjälper också till vid andra olyckor.
Räddningstjänsten lär ut
hur man kan stoppa bränder och andra olyckor.
De kan ge information och tips.
 
Att skaffa brandvarnare är ett tips
på hur du  kan göra ditt hem lite tryggare.
Glöm inte att byta batteri i brandvarnaren en gång om året.
Byt  batteri när du köper adventsljus.
Då är det lättare att komma ihåg.

Vill du ringa till räddningstjänsten i Örnsköldsvik
är telefonnumret 0660 - 789 50

Om något allvarligt händer
Det kan vara farligt att vara ute
när det har hänt en olycka.
Det kan vara något giftigt ämne i luften till exempel.

En varningssignal varnar människor
om det är farligt.
En varningssignal är ett högt ljud
som låter i 7 sekunder.
Sedan är det tyst i 14 sekunder.
Efter det kommer ett högt ljud under 7 sekunder igen.
Så håller det på under minst 2 minuter.

När du hör en varningssignal måste du gå in.
Du ska stänga alla dörrar, fönster
och ventiler där luft kan komma in i huset.

Du ska lyssna på lokalradion.
Lokalradion är P4.
På radion får du veta vad som har hänt
och vad du ska göra.
Den informationen kallas för VMA,
och betyder Viktigt Meddelande till Allmänheten.

Information vid olyckor och kriser
Om det har hänt en olycka
eller en kris i samhället.
till exempel en snöstorm eller en översvämning
eller att många har drabbats av en svår influensa.
Då kan du ringa till informationsnumret 113 13
för att få mer information.

Berätta om du ser risker i samhället
Om du själv upptäcker en risk
som kan leda till att människor skadas
eller att det sker en olycka
kan du berätta om den risken för kommunen.

Det kan till exempel vara ett farligt hål i gatan
eller trasiga lekredkap i en lekpark.
Det kan vara brunnar som saknar lock
eller att nödutgångar är blockerade.

Ring då till kommunens risklinje
och berätta om den risk eller fara som du har sett.
Då kan kommunen se till att laga det som är trasigt
eller ta bort det som är farligt.

Kommunens risklinje når du på telefon 0660 - 888 88.

Sidan uppdaterades

2017-06-26

Sidansvarig: