Du är här:

Gymnasieskola

Efter grundskolan fortsätter de flesta elever till gymnasieskolan.
I gymnasieskolan får eleverna välja
vad de vill studera.
De får välja ett program.
 
Det finns program där eleverna lär sig ett yrke.
Bilmekaniker och frisör är exempel på yrkesprogram.
Andra program passar för elever
som vill studera vidare på universitet.
De eleverna kan till exempel välja ekonomi,
språk eller naturvetenskap.
 
Det finns också idrottsgymnasium.
Där får eleverna både studera
och träna inom en idrott som de är duktiga på.
 
I Örnsköldsvik finns två gymnasieskolor
som kommunen har ansvaret för.
De är Nolaskolan och Parkskolan.

Vill du ringa till Nolaskolan
är telefonnumret 0660 - 889 42.
Parkskolan har telefon 0660 - 883 80.

Gymansiesärskola
Gymnasiesärskolan håller till på Parkskolan.

Friskolor är skolor som kommunen inte har ansvar för
Det finns också friskolor
som har gymnasieutbildningar.
Privata företag eller föreningar driver friskolorna.

Höga kustens teoretiska gymnasium
och Örnsköldsviks praktiska gymnasium
är friskolor med traditionella utbildningar.
Dessutom finns Hampnäs gymnasium
som riktar sig till elever
som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
Dit räknas till exempel ADHD, Asperbergs och Tourettes syndrom.

 

Sidan uppdaterades

2018-07-04

Sidansvarig: