Du är här:

Förskola och fritidshem

Kommunen ser till att det finns barnomsorg.
Barnomsorg betyder att någon tar hand om barnen
när  föräldrarna arbetar eller studerar.
 
Förskola är en sorts barnomsorg.
På förskolan får barnen leka med andra barn.
Barnen  får också lära sig olika saker.
Förskolan är till för barn mellan 1 och 5 år.
Familjedaghem är en annan sorts barnomsorg.
Då är barnen hemma hos en vuxen.

Skolbarn kan få gå till ett fritidshem efter skolan.

Föräldrarna betalar
för att barnen ska få gå på förskola eller fritidshem.

Så här söker du plats på förskola eller fritidshem

Vill du söka plats för ditt barn
på en förskola eller ett fritidshem
ska du kontakta en barnomsorgsassistent.
Barnomsorgsassistenterna har ansvar för olika områden.

Bor du på någon av orterna i listan nedanför
Gene
Domsjö
Sund
Hörnett
Svedjeholmen
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du på någon av de här orterna
Husum
Idbyn
Banafjäl
Björna
Gideå
Hemling
Trehörningsjö
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du på någon av de här orterna
Billsta
Haffsta
Myckling
Själevad
Överhörnäs
då ska du ringa telefon 0660 - 26 51 55.

Bor du på någon av de här orterna
Bredbyn
Gottne
Mellansel
Moliden
Norrflärke
Skorped
Solberg
då ska du ringa telefon  0660 - 26 51 55.

Bor du på någon av de här orterna
Arnäsvall
GImåt
Gullänget
Högland
Skärpe
då ska du ringa telefon 0660 - 26 50 44.

Bor du på någon av de här orterna
Bonäset
Järved
Sörliden
Centrala Örnsköldsvik
då ska du ringa telefon 0660 - 26 50 44.

Bor du på någon av de här orterna
Bjästa
Köpmanholmen
Sidensjö
då ska du ringa telefon 0660 - 26 50 44.

Öppen förskola

Öppna förskolor är till för barn
mellan 0 och 5 år
som inte har plats på vanlig förskola.

Till öppna förskolan är barn och föräldrar välkomna
för att barnen ska få leka med andra barn
och för att föräldrarna ska få träffa andra vuxna.
En förskolelärare leder verksamheten.

Öppna förskolor finns i IOGT-NTO-lokalen i Mellansel
och i Gideågården och i Björna församlingshem.
De har öppet mellan klockan 8:30 och 11:30
på måndagar och tisdagar
och torsdagar och fredagar.
Du behöver inte anmäla dig.
Kom när du vill under öppettiden.

Öppna förskolan kostar inget.

Sidan uppdaterades

2017-12-04

Sidansvarig: