Du är här:

Hälsa

Landstinget ska se till att det finns hälsovård och sjukvård.

Här får du vård

Om du känner dig sjuk  
ska du ringa till hälsocentralen där du bor.
Hälsocentralen kan tala om vad du ska göra
och de behandlar många sjukdomar.
På hälsocentralen finns också barnavårdcentraler
som kan ge råd om små barns hälsa.

Akut sjukdom
Blir du svårt sjuk
ska du åka direkt till sjukhuset.
Om någon har svåra skador
och behöver ambulans
ska du ringa larmnumret 112.

Fråga om råd
Behöver du prata med en läkare
eller sjuksköterska när det är kväll eller helg
kan du ringa till sjukvårdsrådgivningen.
 
Sjukvårdsrådgivningen har telefonnummer 1177.
Sjukvårdsgivningen har också en texttelefon.
Numret till texttelefonen är 020 - 33 00 00.

Ungdomsmottagning

Till ungdomsmottagningen kan ungdomar gå
för att prata om kropp och hälsa.
Ungdomarna kan fråga om sex
och hur kroppen fungerar.
Samtalen kan också handla om kompisar
och hur det är i skolan eller hemma.
 
Personalen som arbetar på ungdomsmottagningen
har tystnadsplikt.
Det betyder att de inte får berätta för någon annan
vad ungdomarna har sagt till dem.
 
Ungdomsmottagningen är till för ungdomar
som är yngre än 23 år.

Ungdomsmottagningen ligger på Bergsgatan 9 i Örnsköldsvik.
Ungdomsmottagningens telefonnummer är 0660 - 891 05.

Länkar

Landstinget har en lättläst webbplats.
Där kan du läsa mer om hälsovård och sjukvård i Örnsköldsvik.

Länk till Landstingets lättlästa webbplats www.lvn.selänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Länken öppnas i nytt fönster.


Sidan uppdaterades

2017-12-01

Sidansvarig: