Du är här:

Bostäder

En man som bygger hus

Vill du bygga hus måste du först söka bygglov hos kommunen.

Kommunen skriver  planer över olika områden
och talar om var det är bra att ha bostäder.  
Kommunen vet också var det finns ledig mark
för dig som vill bygga hus. 

Mark för att bygga hus
En tomt är ett område mark
där man kan bygga hus.
Vill du veta var det finns lediga tomter
kan du prata med kommunens mark- och planeringsavdelning.
Ring till kommunens växel
telefon 0660 - 880 00.
Tala om att du är intresserad av lediga tomter
och be att få prata med en markingenjör.

Villor

Om du vill bygga ett hus
ska du fråga kommunen om lov först.
Det är kommunens samhällsbyggnadsförvaltning
som bestämmer om bygglov.  

Du ska också ha bygglov
om du vill bygga om ett hus som redan finns.
Du får inte heller riva ett hus
utan att ha frågat kommunen om lov. 

Samhällsbyggnadsförvaltningen kan svara på frågor om hus
och marken runt husen.
Du kan ringa till dem för att få hjälp.
Om du ringer till kommunens växel
så kopplar de dig till den person
som jobbar med just det som du undrar över.
Kommunens växel har telefon 0660 - 880 00.

Vill du få veta hur du kan spara energi i ditt hus
kan du kontakta kommunens energirådgivare.
Energirådgivaren når du på telefon 0660 - 884 25.

Bostadsanpassning

Personer med funktionsnedsättning
kan få bidrag från kommunen
för att bygga om sitt hus.

Vill du ha information om bostadsanpassning
kan du kontakta Anna Kallin på telefon 0660 - 881 16.
Skicka e-post till Anna

Vill du söka bidrag för bostadsanpassning
ska du kontakta välfärdsförvaltningen på telefon 0660 - 26 51 82.

Hyreshus

Kommunens bostadsbolag Övikshem
har hyreshus på flera platser i Örnsköldsvik.
Vill du hyra en lägenhet
kan du tala med bolaget Övikshem.
Övikshem har telefonnummer 0660 - 29 93 50

Sidan uppdaterades

2017-06-26

Sidansvarig: