Du är här:

Utomhusaktiviteter för sommarlovslediga

Barn på brygga förbereder fiske

Kommunen ordnar sommarskolor för alla mellan 6 och 15 år
som vill prova på utomhusaktiviteter i sommar.

Aktiviteterna är på olika orter i kommunen
så att många ska få en chans att vara med.
Du behöver inte anmäla dig i förväg.

ÖRNSKÖLDSVIKS CENTRUM
4 juli och 5 juli är det aktiviteter i Strandparken
Friluftsfrämjandet ordnar aktiviteter i Strandparken i Örnsköldsvik
Klockan 09:00 -11:00 kan du prova att göra överlevnadsarmband.
Klockan 11:30 bjuder fritidsavdelningen bjuder på hamburgare.
Klockan 13:00-14:00 kan du testa att bygga vindskydd.
Du kan gå slingor som handlar om allemansrätten.
Du kan prova kasta med kastspö på mattor.
Du får spela kubb och krocket.
Du kan prova att grilla pinnbröd.

4 juli - 6 juli är det fiske i Inre hamnen
Klockan 10:00-12:00 kan du fiska med föreningen Storfiskarna.

6 juli är det segling i Lugnvikshamnen
Klockan 15:00-17:00 kan du prova att segla
med Örnsköldsviks seglingssällskap.
Vill du vara med
ska du vara vid segelsällskapets klubbhus klockan 14:45.
Klubbhuset ligger i Lugnvikshamnen
Det finns 10 platser.
Om det kommer många
blir det de första som får platserna.
Du behöver ha bekväma skor
och kläder som tål att bli blöta.
Ta med ombyteskläder
Har du en flytväst så kan du ta med den också.
Har du frågor ring Anna Temin 070 - 244 63 94.

BJÖRNA
12 juli är det aktiviteter vid Björna Hembygdsgård
Friluftsfrämjandet ordnar aktiviteter vid hembygdsgården
Klockan 09:00 -10:00 kan du prova att göra överlevnadsarmband.
Klockan 11:00- 12:00 bjuder fritidsavdelningen på lunch.
Då kan du också prova på att baka hällakakor och pinnbröd.
Klockan 12:00-13:00 kan du testa att bygga vindskydd.
Klockan 13:00-14:00 kan du få lära dig om överlevnad
Klockan 14:00-15:00 kan du gå på visning på hembygdsgården.
Under hela dagen
kan du gå slingor som handlar om allemansrätten
Du kan prova kasta med kastspö på mattor.
Du får spela kubb och krocket.

TREHÖRNINGSJÖ
13 juli är det bäverspaning i Trehörningsjö
Vill du följa med på bäverspaning och fågelskådning
ska du vara vid Medborgarhuset klockan 13:00.
En kunnig person berättar om bävern.
Sedan får ni smyga genom skogen
och ge er ut på spaning längs en strand.
Vill du veta mer
kontakta Mats Hägglund på telefon 070 - 667 72 92.

14 juli är det fiske och bad i Trehörningsjö
Vill du vara med
ska du vara vid Medborgarhuset klockan 13:00.
Då åker ni i bilar till Önskasjön.
Där får ni fiska från båt och från land.
Det går också att bada i sjön
och grilla vid vindskyddet.
Vill du veta mer
kontakta Mats Hägglund 070 - 667 72 92.

HUSUM
27 juli är det aktiviteter vid Husums hembygdsgård
Friluftsfrämjandet ordnar aktiitveter vid hembygdsgården
Klockan 09:00 -10:00 kan du prova att göra överlevnadsarmband
eller göra naturmålningar.
Klockan 10:00-11:00 kan du testa en hinderbana.
Klockan 11:00- 12:00 kan du baka hällakakor och pinnbröd.
Klockan 12:00-13:00 kan du testa att bygga vindskydd.
Klockan 13:00-14:00 kan du få lära dig om överlevnad
Under hela dagen
kan du gå slingor som handlar om allemansrätten
Du kan prova kasta med kastspö på mattor.
Du får spela kubb och krocket.
 

27 juli- 28 juli är det läger på idrottsplatsen i Husum
Husum fotboll och Unga Örnar ordnar läger på idrottsplatsen
Klockan 09:00 den 27 juli
är det samling på idrottsplatsen.
Det blir bad och  fiske och många andra aktiviteter.
På natten sover man kvar i ett stor tält.
Dagen därpå fortsätter lägret.
Lägret avslutas på fredag den 28 juli klockan 16:30
Vill du veta mer ring
Örjan Forsberg 070 – 671 28 91.


BREDBYN
1 augusti är det aktiviter i Tjärnstugan i Bredbyn
Friluftsfrämjandet ordnar aktiviteter vid Tjärnstugan.
Klockan 09:00 -10:00 kan du prova att göra ett överlevnadsarmband
eller göra naturmålningar
Klockan 10:00-11:00 kan du testa en hinderbana.
Klockan 10:00-12:oo kan du fiska med Storfiskarna
Klockan 11:00- 12:00 bjuder fritidsavdelningen på hamburgare.
Du får också prova på att baka hällakakor och pinnbröd.
Klockan 12:00-13:00 kan du testa att bygga vindskydd.
Klockan 13:00-14:00 kan du få lära dig om överlevnad
Under hela dagen
kan du gå slingor som handlar om allemansrätten
Du kan prova kasta med kastspö på mattor.
Du får spela kubb och krocket.

2 augusti är det fisketema vid Tjärstugan i Bredbyn
Klockan 10:00-12:00 kan du fiska med Storfiskarna
Klockan 12:00-13:00 bjuder fritidsavdelningen på lunch
Klockan 10:00-14:00 kan du testa att kasta med kastspö
eller spela kubb och krocket


BJÄSTA
Måndag 8 augusti är det aktiviteter vid Bjästa Hembygdsgård
Friluftsfrämjandet ordnar aktiveter vid Bjästa hembygdsgård
Klockan 09:00 -10:00 kan du prova att göra överlevnadsarmband
eller göra naturmålningar
Klockan 10:00-11:00 kan du testa en hinderbana.
Klockan 10:00-12:oo kan du fiska med Storfiskarna
Klockan 11:00- 12:00 bjuder fritidsavdelningen på lunch.
Du får också prova på att baka hällakakor och pinnbröd.
Klockan 12:00-13:00 kan du testa att bygga vindskydd.
Klockan 13:00-14:00 kan du få lära dig om överlevnad
Under hela dagen
kan du gå slingor som handlar om allemansrätten.
Du får spela kubb och krocket.
Du kan prova att kasta med kastspö på mattor.
Du kan också prova fiska i älven
tillsammans med Nätraälvens Fiskevårdsområde.


Sidan uppdaterades

2016-06-20

Sidansvarig: