Du är här:

Temavecka om funktionsnedsättning

Varje år i månaden mars ordnar kommunen
temadagar om funktionsnedsättningar.
Temadagarna kallas för Funiksveckan.
Funkisveckan är till för att fler ska få förståelse
för hur det är att leva med funktionsnedsättningar.

Måndag 20 mars
Måndag 20 mars klockan 9:00 startar Funkisveckan
med tal och föreläsningar
i fullmäktigesalen på Nygatan 16.
Först håller kommunalrådet Per Nylén tal
Sedan föreläser Maria Bauer om bemötande
och hur man kan hantera bråkiga situationer.
Marias föreläsning slutar klockan 11:00.

Mellan klockan 12:00 och 16:00
är det en utställning av olika hjälpmedel
hos Kom In på Fabriksgatan 10.

På måndag, tisdag och onsdag
kan du se Kulturskaparnas utställning om Karin Boje.
Utställningen är öppen mellan klockan 13:00 och 16:00.
Utställningen är på Örnsköldsviks folkhögskola
på Rådhusgatan 1A.

Mellan klockan 18:00 och 20:00
kan du lyssna på en diskussion om färdtjänst.
Den är I Gnistan på Björnavägen 68A.

Tisdag 21 mars
Tisdag 21 mars mellan klockan 09:00 och 14:00
är det Öppet hus hos Föreningarnas hus
på Fabriksgatan 25.

Mellan klockan 10:00 och 13:00
föreläser Mikaela Odemyr om allergier.
Föreläsningen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 12:00 och 14:00 
sjunger Glädjeteatern på stan
De gör något som kallas att Rocka sockorna.
Då har man olika färg på vänster och höger strumpa.
Det handlar om att visa
att allt och alla inte behöver vara lika.
Alla är lika mycket värda ändå.

Klockan 18:00-20:00 föreläser Conny Akterhall
om hur personal inom vården kan möta hot och våld.
Föreläsningen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.
 

Onsdag 22 mars
Onsdag 22 mars mellan klockan 09:00 och 11:30
föreläser Ann-Kristin Ölund om hur det kan vara
att leva med funktionsnedsättningar.
Klockan 12:30-15:00 föreläser Ann-Kristin
om medicinska svårigheter.
Båda föreläsningarna är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

På kvällen klockan 18:00-20:00
föreläser Kristina Isberg
om hur språkstörningar kan ställa till besvär i vardagen


Torsdag 23 mars
Torsdag 23 mars mellan klockan 09:00 och 12:00
berättar personer från Uttervägens gruppboende i Umeå
om hur de tog sig igenom ett tufft hinderlopp
och dessutom fick pris på Umeås idrottsgala.
Föreläsningen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 11:00 och 15:00
visar olika LSS-verksamheter i Örnsköldsvik
vad de gör.
Du träffar dem i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 13:00 och 16:00
kommer personer från Botkyrka kommun
och berättar hur de jobbar
för att den som har insatser enligt LSS
ska få vara med och påverka mer
om hur han eller hon vill ha det.
Föreläsningen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 16:30 och 17:30
kan du få information om LSS-lagen.
Informationen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik

Fredag 24 mars
På fredag 24 mars är det kulturdag på Sliperiet.
Kulturdagen håller på mellan klockan 11:00 och 15:00.
Då kan du se Mångkrafts utställning.
Klockan 12:00 blir det rullstolsdans.
Klockan 12:30 uppträder Glädjeteatern
Klockan 13:00 underhåller Mixen.
Klockan 14 underhåller Henkeman och Petra
som vann Funkismello förra året.

På kvällen mellan klockan 18:00 och 21:00
är det Funkisdisco på Sliperiet

Lördag 25 mars
Lördag 25 mars kan du få prova på vattengympa
i Paradisbadets varmvattenbassäng.
Det finns inte så många platser
så du måsta anmäla dig i förväg.
Ring till Linda Wernersson på telefon 073 – 042 86 71
och hör om det finns några platser lediga.
Vattengympan är mellan klockan 10:50 och 11:40.

Välkommen
Alla föreläsningar och kulturdagen är gratis.
Du behöver inte anmäla dig i förväg.
Välkommen till årets funkisvecka!


Sidan uppdaterades

2017-03-16

Sidansvarig: