Du är här:

Denna artikel är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Tema funktionsnedsättning 15 och 21-23 mars

Varje år i månaden mars ordnar kommunen
temadagar om funktionsnedsättningar.
Temadagarna kallas för Funiksveckan.
Funkisveckan är till för att fler ska få förståelse
för hur det är att leva med ett funktionshinder.

Tisdag 15 mars
Tisdag 15 mars är det Funkisdisco på Strandgatan 7.
Det börjar klockan 18:00 och slutar klockan 20:00.

Måndag 21 mars
Måndag 21 mars mellan klockan 8:30 och 11:30
är det föreläsningar i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.
Då berättar Niklas Håkansson som är 24 år
om den hjärnskada han fick
efter att ha fått ett kraftigt slag i huvudet.
Efter honom berättar arbetsterapeuten Rita Ehrenfors
om hur hjärnan fungerar
och hur man kan hjälpa hjärnan efter en skada.

Om du inte kan gå på föresläsnigen som börjar klockan 8:30
så finns en ny chans på eftermiddagen.
Niklas och Rita håller en ny föreläsning
mellan klockan 14:00 och 17:00.
Den föreläsningen är också i stadshuset Kronan.

Måndag 21 mars visas olika hjälpmedel i stadshuset Kronan.
Hjälpmedelsutställningen är mellan klockan 12 och klockan 16.

Tisdag 22 mars
Tisdag 22 mars mellan klockan 13:00 och 15:00
håller specialpedagogen Cecilia Olsson en föreläsning
som handlar om gemensam problemlösning.
Föreläsningen är i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.
Cecilia upprepar samma föreläsning
mellan klockan 15:30 och 17:30.
Det är också i stadshuset Kronan.

Onsdag 23 mars
Onsdag 23 mars är det en dag i kulturens tecken.
Mellan klockan 11:00 och 15:00 blir det underhållning
i den glasade gången som är bortanför biblioteket i Arkenhuset.
Klockan 12 bjuder Lokalkoll och Ateljén och Studio Rex
på utställningar och sång och musik.
Klockan 12.30 har Glädjeteatern en sång och musikföreställning.
Klockan 13:00 läser Örnsköldsviks folkhögskola poesi.
Klockan 13:30 visar grundsärskolan rullstolsdans.
Klockan 14:00 bjuder kören Mixen på sång och musik.

Tiderna för kulturdagen är ungefärliga
så om du vill se något särskilt inslag är det bra att vara i tid.
Men det kan också hända att du får vänta en stund.

Välkommen
Alla föreläsningar och kulturdagen är gratis.
Du behöver inte anmäla dig i förväg.
Välkommen till årets funkisvecka!

 

Åter till aktuelltarkivet

Aktuelltartikel publicerad av: Elisabeth Bårman

2016-03-04