Du är här:

Temadagar om funktionsnedsättningar

Symbol för Funkisveckan 2018

Varje år i månaden mars ordnar kommunen
temadagar om funktionsnedsättningar.
Temadagarna kallas för Funiksveckan.
Funkisveckan är till för att fler ska få förståelse
för hur det är att leva med funktionsnedsättningar.

Måndag 19 mars
Måndag 20 mars klockan 08:45 startar Funkisveckan
i fullmäktigesalen på Nygatan 16.
Först håller kommunalrådet Per Nylén tal.
Sedan föreläser Egon Rommedahl
om bemötande och människosyn
Egons föreläsning slutar klockan 11:30.

Om du inte hinner lyssna till Egon Rommedahl
på förmiddagen
får du en ny chans efter lunch.
Mellan klockan 13:00 och 15:30
föreläser Egon om bemötande en gång till.
Den föreläsnigen är också på Nygatan 16. 

Tisdag 20 mars
Tisdag 20 mars mellan klockan 10:30 och 11:00
läser Kulturskaparna från Örnsköldsviks folkhögskola
sin egna dikter
hos Kom In på Fabriksgatan 10.

Mellan klockan 13:00 och 15:00
kan du se en utställning som Konstdyket har gjort.
Konstutställningen handlar om en man
som bytte kön till kvinna.
Utställningen är i Rådhuset i Örnsköldsvik.
Rådhuset som idag är folkhögskola
ligger på Rådhusgatan 1 A
mittemot Polisstationen i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 18:00 och 20:00
håller Erik Ståhl en föreläsning som heter
Jag njuter så länge jag varar.
Föreläsningen är på Gnistan i Gullänget

Onsdag 21 mars
Onsdag 21 mars är internationella Downs syndrom-dagen
Då gör många på något som kallas att Rocka sockorna.
Då har man olika färg på vänster och höger strumpa.
Det handlar om att visa
att allt och alla inte behöver vara lika.
Alla är lika mycket värda ändå.

Mellan klockan 08:30 och 11:00 visas en film
som heter De utvecklingsstördas historia.
Filmen är i Kempesalen i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6.

Klockan 11:00-11:30 blir det information
om bibliotekets talböcker,
Informationen är i Kempesalen i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6.

Mellan klockan 13:00-15:00
håller Erik Ståhl en föreläsning som heter
Jag njuter så länge jag varar.
Föreläsningen är i Nolaskolans aula.

På kvällen mellan klockan 17:30 och 20:00
föreläser Anna Hallgren om sex och funktionsnedsättning.
Föreläsningen är på Sliperiet
på Viktoriaesplanaden 3 F.

Torsdag 22 mars
Torsdag 23 mars mellan klockan 11:00 och 14:00
visar olika LSS-verksamheter i Örnsköldsvik
vad de gör.
Du träffar dem i stadshuset Kronan
på Järnvägsgatan 6 i Örnsköldsvik.

Mellan klockan 12:00 och 14:00
håller Fredrik Westin en föreläsning som heter
Stålmannens pappa.
Föreläsningen är i Kempesalen
i stadshuset Kronan på Järnvägsgatan 6.

På kvällen mellan klockan 18:00 och 20:00
håller Fredrik sin föreläsning
om Stålmannens pappa
på Örnsköldsviks församlingshem
på Storgatan 29 G.

Fredag 23 mars
På fredag 23 mars är det kulturdag på Sliperiet.
Kulturdagen håller på mellan klockan 09:00 och 14:30
Då kan du själv prova på
en massa olika aktiviteter.

Du kan sjunga och spela instrument.
Du kan dansa med eller utan rullstol.
Du kan spela teater och fotografera.
Du kan skapa med dina händer
eller uppleva konst med din känsel.
Du kan gå igenom en tunnel
där du upplever luften, elden och rymden.
Kanske vill du uppträda
på Idolscenen?
Kom och testa lite av varje!

Om du klickar på länken här nedanför
kommer du till ett schema
med kulturdagens alla tider och aktiviteter.
Schema för kulturdagen på Sliperiet
PDF

Schemat är på 2 sidor
så du måste rulla ned lite
för att se allt.

Fredagkväll 23 mars
På kvällen mellan klockan 18:00 och 21:00
är det Funkisdisco på Sliperiet.


Välkommen
Alla föreläsningar och kulturdagen är gratis.
Du behöver inte anmäla dig i förväg.
Välkommen till årets funkisvecka!

 

Sidan uppdaterades

2018-03-07

Sidansvarig: