Du är här:

Matförgiftningar och klagomål

Anmäla matförgiftning

Misstänker du att du har blivit matförgiftad när du ätit mat som du själv inte tillagat t.ex. på restaurang eller café? Då kan du anmäla detta till kommunen genom att ringa eller maila någon av livsmedelshandläggarna. Det är viktigt att du så tidigt som möjligt anmäler misstanken om matförgiftning; ju snabbare vi får in din anmälan desto större möjlighet har vi att utreda vad som kan ha varit orsaken och förhindra att fler blir drabbade.

Klagomål

Har du klagomål på en vara/måltid du köpt bör du i första hand kontakta butiken, restaurangen eller tillverkaren. Du kan också lämna in ett klagomål till Miljö- och hälsoenheten genom att ringa Örnsköldsviks Kommuns växel 0660-880 00 eller maila till samhallsbyggnad@ornskoldsvik.se.

För att vi ska kunna utreda ditt klagomål är det bra om du kan lämna information om:

  • Inköpställe
  • Inköpsdatum
  • Produktens namn och tillverkare
  • Batchnummer och/eller Hållbarhetsdatum

Anmäla matförgiftning - Livsmedelsverksamhet

Om en gäst/kund hör av sig till dig med misstanke om att ha blivit sjuk av någonting de ätit är det viktigt att du som företagare och/eller din personal vet hur situationen ska hanteras. En del i en sådan hantering bör vara att kontakta Miljö- och hälsoenheten som kan hjälpa till med provtagning. Detta gör det möjligt att ta reda på om det är maten som gjort att gästen/kunden blivit sjuk och i så fall förhindra att fler drabbas.

Sidan uppdaterades

2018-06-18

Sidansvarig:

 Kontakta oss

Eva Sundqvist
Miljöinspektör
0660-887 76
Skicka e-post

Minna Kraatari
Miljöinspektör
0660-887 32
Skicka e-post

Per Kristian Hagen
Miljöinspektör
0660-880 58
Skicka e-post

Linda Enström
Miljöinspektör
0660-889 58
Skicka e-post